A continuació us deixaré els apunts que vaig prendre:
TAC –
tecnologia d'aprenentatge i comunicació.
Tenim
escoles amb estructura del s. XIX, amb professors del s. XX i amb alumnes del
s. XXI. Actualment
la imatge de escola és en fila a les taules, sempre mirant direcció al professor
i a la pissarra.
S’ha d'interactuar amb diferents fonts. S’ha de tocar, comunicar, crear i
experimentar.Hauríem d'aplicar la tecnologia a les diverses activitats diàries.
És molt
bàsic treballar en equip; per escollir, per decidir sobre un tema per dur a
terme treballs a classe.
TAXONOMIA
DE BLOOM – classificació d'objectius.
- Recordar
- Comprendre
- Aplicar
- Analitzar
- Avaluar
- Crear
Crida
l’atenció – Motivar.
Sis canvis
claus en el mestre (Jordi Adell)
1. Analògic a Digital
2. Lligat a Mòbil
3. Aïllat a Connectat
4. Genèric a Personal
5. Consumidors a Creadors
6. Tancat a Obert
Amb els
sis canvis aconseguim: comunicació, discussió, col·laborar i compartir.
APRENENTATGE
EN XARXA:
-Projectes
telemàtics: agrupes tres escoles diferents. La primer fa el principi d’un
conte, la segona fa el nus i la tercera el final. Amb aquesta activitat
s’ajunten diverses edats i participen junts.
Apoderament: amb el seu propi treball. És a dir,
es dur a terme amb les exposicions, explicar a professors d’altres llocs
el que aprenen i fan a classe, entrevistes a ex-alumnes: comunicar els mateixos
alumnes amb ells a través de facebook (compromís).
INTERACCIÓ/
ENTUSIASME / PARTICIPACIÓ
S’ha d'ampliar les parets de l’aula, amb la veu de l’alumnat. Es treballa la
creativitat.Donar
molta importància a la reflexió.Les TAC
ens aporta, els alumnes, l’ambient de treball on s’aprèn.Que els
alumnes es sentin protagonismes del seu treball.
Dimarts 13 de novembre - Visita al MNAC a Barcelona (La dansa de Fades i Fullets)
Es tracta
d’una visita per nens de 3 a 5 anys. Es fa una
introducció dels coneixements. S’explica
que s’ha d’anar tota la visita en silenci, perquè en aquest cas les fades
dormen.
Comencem
la visita...
1. Anem a
buscar la fada Goteta.
Es tracta
d’una fada feta a mà, guardada en una caixa.
Totes les
obres visitades, farem veure que els personatges són fades i follets.
La
despertem. Amb la fada fem una presentació de tot el que farem durant la visita.
Posem
audició per acompanyar la primera explicació – el follet del flautí.
2. Fada
aurora – la fada que llença flors de colors perfumades per despertar els seus
amics.
Follet de
la rosada – tira gotetes d’aigua per despertar els seus amics.
Follet del
dia – porta una entorxa.
Fada de la
nit – la que representa la nit, vestida de negre.
Activitat:
fer veure als nens que estan dormint. Quan tenen tots els ulls tancats els hi
tirem flors de colors perfumades, simulant que som la fada aurora de les flors,
per despertar-los.
3.
Paisatge d’un bosc amb totes les fulles al terra – la tardor.
Es poden
veure diferents grups de troncs ben lligats.
Activitats
Dir que
els troncs han estat lligats per uns nous personatges: els nans. Explicar
característiques dels nans, que són molt treballadors però que també els hi
agrada molt ballar (s’ensenya un pòster amb uns nans treballant i un altre amb
uns nans ballant).
Demana al
nens que es posin com arbres i amb una vareta els hi van tocant el cap. Si
somriuen vol dir que dintre dels arbres són fades i follets.
4. La fada
alada: la fada que s’està llevant.
Activitat:
es pregunta als nens per la seva rutina diària des de que es lleven.
5. Les
fades del llac.
En aquesta
trobem la fada principal, de gran mesura i nitidesa.
En segon
pla trobem a un grup de fades en rotllana dansant en el llac. Són de mida
petita i pot nítides, donant sensació de estar lluny.
Cap al taller...
Un cop els
nens estan dins, els posem asseguts al terra amb rotllana i fem que recordin
tots els personatges que hem anat trobant.
S’explica
que es farà una dansa i fem que primer facin uns quants estirament bàsics.
Els fem
recordar els moviments que feien cada un dels personatges.
- Fada aurora – tira flors
- Follet de la rosada – tira gotetes
d’aigua
- Nans – trepitjant molt fort
- Fada alada – estira les ales
- Fades del llac – caminen de puntetes
Per dansar
es posa una música especial simulant els sorolls que fan les fades i els
follets. Posem tots
els nens de peu en rotllana i agafats de les mans. Es duen a terme els gestos
característics de cada personatge.S’ajunten
per parelles i ballen de forma lliure. Per acabar
la dansa, fas que tots els alumnes s’ajuntin entrant cap al centre de la
rotllana i es tiren al terra.
Dijous 15 de novembre - Primera visita a una escola.
El dijous, cada alumne va anar a l'escola assignada prèviament en les sessions corresponents de Seminari. Personalment vaig anar l'Escola Bressol Municipal Puigmal, al carrer Mònec número 2, al districte de Ciutat Vella.
Vaig estar a l'aula d'infant d'entre un i dos anys, organitzada per racons. El sistema educatiu està basat en donar total llibertat als infants, excepte en els moments de menjar, dormir i higiene. Remarcar que això no vol dir que no comencin a menjar sols i a rentar-se les mans amb poca ajuda.
Utilitzen constantment cançons per aprendre i que estiguin més atents a les activitats que duen a terme durant el dia. Tenen temps per anar al pati exterior, on tenen diferents vehicles i a la sala polivalent, on tenen diferents joguines i depenen del dia es troben amb els lactants.
Dir que va ser una gran experiència, que realment em va fer agafar més seguretat amb el futur professional que vull aconseguir. A pesar de no deixar de ser un treball més, m'he adonat de que és molt important ja que els infants seran el que els haguem ensenyat en la seva etapa més primerenca.
Divendres 16 de novembre - Concert de "Com sona" i Conferència Jaume Cela amb el títol "el mestre del futur".
Per acabar la setmana d'activitats extraordinàries, vam tenir la oportunitat d'assistir a un concert del grup Com Sona. És un grup que es dedica a adaptar les cançons tradicionals per els més petits, d'una forma més dinàmica i a la vegada didàctica.
Representen les cançons amb una gran varietat d'instruments (típics i altres manuals) i amb objectes que simbolitzen cada una d'elles. Finalment vam ballar i participar amb ells, com si nosaltres fóssim els infants.
Realment crec que va ser una activitat de gran utilitat per nosaltres, ja que ens van oferir diferents idees per dur a terme a l'aula, una altre manera d'ensenyar i d'aprendre.
Per altre banda, vam estar en una conferència donada per en Jaume Cela, sota el tema "El mestre del futur".
Va remarcar la importància del nostre paper, com futurs educadors, en l'edat més primerenca dels infants.
Sobretot dir que els ordinadors no ens han de substituir, ja que, literalment va dir, "Un ordinador no es pot seure un nen a la falda i donar-li un petó".
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada