diumenge, 6 de gener del 2013

SAE

Dilluns 12 de novembreConferència de Anna Pérez titulada "Mestre/a TAC o ser mestre avui"

A continuació us deixaré els apunts que vaig prendre:


TAC – tecnologia d'aprenentatge i comunicació.

Tenim escoles amb estructura del s. XIX, amb professors del s. XX i amb alumnes del s. XXI. Actualment la imatge de escola és en fila a les taules, sempre mirant direcció al professor i a la pissarra.
S’ha d'interactuar amb diferents fonts. S’ha de tocar, comunicar, crear i experimentar.Hauríem d'aplicar la tecnologia a les diverses activitats diàries.
És molt bàsic treballar en equip; per escollir, per decidir sobre un tema per dur a terme treballs a classe.

TAXONOMIA DE BLOOM – classificació d'objectius.
-       Recordar
-       Comprendre
-       Aplicar
-       Analitzar
-       Avaluar
-       Crear
Crida l’atenció – Motivar.

Sis canvis claus en el mestre (Jordi Adell)

1.    Analògic a Digital 
2.    Lligat a Mòbil
3.    Aïllat a Connectat
4.    Genèric a Personal 
5.    Consumidors a Creadors
6.    Tancat a Obert 
Amb els sis canvis aconseguim: comunicació, discussió, col·laborar i compartir.

APRENENTATGE EN XARXA:

-Projectes telemàtics: agrupes tres escoles diferents. La primer fa el principi d’un conte, la segona fa el nus i la tercera el final. Amb aquesta activitat s’ajunten diverses edats i participen junts.

Apoderament: amb el seu propi treball. És a dir, es dur a terme amb les exposicions, explicar a professors d’altres llocs el que aprenen i fan a classe, entrevistes a ex-alumnes: comunicar els mateixos alumnes amb ells a través de facebook (compromís).

INTERACCIÓ/ ENTUSIASME / PARTICIPACIÓ

S’ha d'ampliar les parets de l’aula, amb la veu de l’alumnat. Es treballa la creativitat.Donar molta importància a la reflexió.Les TAC ens aporta, els alumnes, l’ambient de treball on s’aprèn.Que els alumnes es sentin protagonismes del seu treball.



Dimarts 13 de novembre Visita al MNAC a Barcelona (La dansa de Fades i Fullets)


Es tracta d’una visita per nens de 3 a 5 anys. Es fa una introducció dels coneixements. S’explica que s’ha d’anar tota la visita en silenci, perquè en aquest cas les fades dormen.

Comencem la visita...

1. Anem a buscar la fada Goteta.

Es tracta d’una fada feta a mà, guardada en una caixa.
Totes les obres visitades, farem veure que els personatges són fades i follets.
La despertem. Amb la fada fem una presentació de tot el que farem durant la visita.
Posem audició per acompanyar la primera explicació – el follet del flautí.

2. Fada aurora – la fada que llença flors de colors perfumades per despertar els seus amics.

Follet de la rosada – tira gotetes d’aigua per despertar els seus amics.
Follet del dia – porta una entorxa.
Fada de la nit – la que representa la nit, vestida de negre.
Activitat: fer veure als nens que estan dormint. Quan tenen tots els ulls tancats els hi tirem flors de colors perfumades, simulant que som la fada aurora de les flors, per despertar-los.

3. Paisatge d’un bosc amb totes les fulles al terra – la tardor.

Es poden veure diferents grups de troncs ben lligats.

Activitats
Dir que els troncs han estat lligats per uns nous personatges: els nans. Explicar característiques dels nans, que són molt treballadors però que també els hi agrada molt ballar (s’ensenya un pòster amb uns nans treballant i un altre amb uns nans ballant).
Demana al nens que es posin com arbres i amb una vareta els hi van tocant el cap. Si somriuen vol dir que dintre dels arbres són fades i follets.

4. La fada alada: la fada que s’està llevant.

Activitat: es pregunta als nens per la seva rutina diària des de que es lleven.

5. Les fades del llac.

En aquesta trobem la fada principal, de gran mesura i nitidesa.
En segon pla trobem a un grup de fades en rotllana dansant en el llac. Són de mida petita i pot nítides, donant sensació de estar lluny.

Cap al taller...

Un cop els nens estan dins, els posem asseguts al terra amb rotllana i fem que recordin tots els personatges que hem anat trobant.
S’explica que es farà una dansa i fem que primer facin uns quants estirament bàsics.
Els fem recordar els moviments que feien cada un dels personatges.

-       Fada aurora – tira flors
-       Follet de la rosada – tira gotetes d’aigua
-       Nans – trepitjant molt fort
-       Fada alada – estira les ales
-       Fades del llac – caminen de puntetes

Per dansar es posa una música especial simulant els sorolls que fan les fades i els follets. Posem tots els nens de peu en rotllana i agafats de les mans. Es duen a terme els gestos característics de cada personatge.S’ajunten per parelles i ballen de forma lliure. Per acabar la dansa, fas que tots els alumnes s’ajuntin entrant cap al centre de la rotllana i es tiren al terra.


Dijous 15 de novembre
Primera visita a una escola.

El dijous, cada alumne va anar a l'escola assignada prèviament en les sessions corresponents de Seminari. Personalment vaig anar l'Escola Bressol Municipal Puigmal, al carrer Mònec número 2, al districte de Ciutat Vella. 

Vaig estar a l'aula d'infant d'entre un i dos anys, organitzada per racons. El sistema educatiu està basat en donar total llibertat als infants, excepte en els moments de menjar, dormir i higiene. Remarcar que això no vol dir que no comencin a menjar sols i a rentar-se les mans amb poca ajuda.

Utilitzen constantment cançons per aprendre i que estiguin més atents a les activitats que duen a terme durant el dia. Tenen temps per anar al pati exterior, on tenen diferents vehicles  i a la sala polivalent, on tenen diferents joguines i depenen del dia es troben amb els lactants.

Dir que va ser una gran experiència, que realment em va fer agafar més seguretat amb el futur professional que vull aconseguir. A pesar de no deixar de ser un treball més, m'he adonat de que és molt important ja que els infants seran el que els haguem ensenyat en la seva etapa més primerenca.

Divendres 16 de novembreConcert de "Com sona" i Conferència Jaume Cela amb el títol "el mestre del futur".

Per acabar la setmana d'activitats extraordinàries, vam tenir la oportunitat d'assistir a un concert del grup Com Sona. És un grup que es dedica a adaptar les cançons tradicionals per els més petits, d'una forma més dinàmica i a la vegada didàctica. 
Representen les cançons amb una gran varietat d'instruments (típics i altres manuals) i amb objectes que simbolitzen cada una d'elles. Finalment vam ballar i participar amb ells, com si nosaltres fóssim els infants. 
Realment crec que va ser una activitat de gran utilitat per nosaltres, ja que ens van oferir diferents idees per dur a terme a l'aula, una altre manera d'ensenyar i d'aprendre.

Per altre banda, vam estar en una conferència donada per en Jaume Cela, sota el tema "El mestre del futur". 
Va remarcar la importància del nostre paper, com futurs educadors, en l'edat més primerenca dels infants.
Sobretot dir que els ordinadors no ens han de substituir, ja que, literalment va dir, "Un ordinador no es pot seure un nen a la falda i donar-li un petó".

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada