Competència comunicativa
Definició
Allò que un parlant necessita saber per comunicar-se de manera eficaç, en contextos culturalment significatius.
Eficaç: quan assoleixes l'objectiu.
Contextos culturalment significatius: àmbit públic - nivell professional. Cada context marca unes pautes.
Un bon comunicador té clar el que vol aconseguir transmetre als oients.
Components
Hi ha quatre tipus de coneixements i habilitats:
Competència lingüística/gramatical
Referència: domini del codi lingüístic, el que té a veure amb la llengua.
S'ocupa de:
- Nivell fonològic
- Nivell morfològic
- Nivell sintàctic
- Nivell lèxic i semàntic
Competència sociolingüística
Referència: regles socioculturals d'ús. Treballada sempre a l'escola.
S'ocupa de:
- Situació dels participants: depenent del lloc on es troben no parlen igual.
- Propòsit de la interacció: que volem aconseguir amb la comunicació.
- Normes i convencions de la interacció: dialectes (varietats dialectals) i registres.
Competència discursiva
Referència: combinació de formes gramaticals i significats per aconseguir un text coherent i cohesionat en qualsevol gènere - molts tipus de discurs per assolir l'objectiu.
S'ocupa de:
- Cohesió de la forma: que tot el discurs tingui connectors.
- Coherència en el significat: que les idees estiguin relacionades entre elles.
Competència estratègica
Referència: a les estratègies de comunicació verbal i no verbal que es poden utilitzar per:
- Compensar deficiències provocades per limitacions i insuficiències: no recordar una paraula en concret i dir-ho d'una altre manera.
- Afavorir l'efectivitat de la comunicació: ser més efectiu amb el humor, l'expressivitat, la mirada i el positivisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada